آشنایی با انواع لکنت شکن

این مورد را ارزیابی کنید
(512 رای‌ها)

 

مقدمه         

طبق بر آوردهای انجام شده میزان شیوع لکنت از 0.7% تا2.1% در نوسان است و حتی تا 5.5% در جمعیت دبیرستانی دیده شده است . در درمان لکنت رویکردهای درمانی از قبیل :

حساسیت زدایی

افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفته

جویدن

ابطال

تاخیر در پس نورد شنیداری

جریان هوا

زمان بندی هجایی

رد گیری

مراحل آماده سازی

استفاده از دستگاه ریتم دهنده گفتار

الکترومیوگرافی

وابستگی

تکلم بطنی

تطویل یا کشیده گویی

همه این موارد نوعی شگرد یا برنامه درمانی می باشند که ما در این مجموعه از بسیاری از آنها بهره گرفته ایم . سعی ما بر این بوده که در این مجموعه از رویکردهای گوناگون استفاده کنیم و روی سخن آن با مخاطبین بسیاری باشد 

در زمینه آموزش و تربیت متخصصین جهت درمان لکنت نگرانی های زیادی وجود دارد و همچنین شواهد گویای آن هستند که بسیاری از متخصصین از درمان لکنت می هراسند و از آن اجتناب می ورزند . بلاد و سیدر در پژوهشی بیش از هزار فرد لکنتی را مورد بررسی قرار داده اکثر افراد مورد مطالعه در محیط مدرسه ارزیابی شدند . پژوهش آنان نشان داد که  درصد بالایی از  افراد مورد مطالعه علاوه بر لکنت به یک یا چند اختلال ارتباطی نیز مبتلا بودند و تنها 6 درصد این گروه فقط برای لکنتشان تحت درمان قرار داشتند که در این مجموعه درمان این طیف وسیع نیز بر اساس رویکردهای درمانی حاضر لحاظ شده است 

رایان ( متخصص و آسیب شناس گفتار و زبان ) به شدت با وضعیت فعلی درمان لکنت مخالف است و در کتابش آورده که درمانگران از کار با افراد لکنتی اجتناب می ورزند زیرا به آنها روشهای درمانی کار آمد و موثری آموزش داده نشده است و در درمان افراد لکنتی احساس ناکفایتی می نمایند این مشکل در واقع از افراد صاحب نظر در زمینه درمان لکنت اعم از متخصصین و محققین ما نشات گرفته است این افراد چنان سرگرم تحقیق یا نگارش یا نظریه پردازی هستند که توضیح و توصیف و آموزش و اشاعه روشهای درمانی خود را به باد فراموشی سپرده اند 

اکراه و بی میلی درمانگران در زمینه شرکت در امر درمان و حفظ و تداوم کلیشه های نادرست همواره از مشکلات اساسی ما بوده که این مشکل در کنار مشکلات و محدودیتهایی که در زمینه آموزش نظری و عملی دانشجویان وجود دارد سبب می گردد که روند درمان راهی ناهموار را پیش رو داشته باشد

رویکردهای گوناگون درمان لکنت در طول تاریخ نمایانگر دوره های مختلف لکنت درمانی بوده است 

از جمله نمونه هایی از این رویکردها

عصب شناختی

نظریه عاطفی بودن لکنت

روان درمانی علامتی

منشا معنایی

منشا تشخیصی

روان درمانی

 می باشند و این رویکردها با تمایل عده زیادی از پژوهشگران بالینی در سالهای 1960 تا 1980 به مکتب اسکینر یا دیگر مکاتب یادگیری همراه شد این افراد به منظور درمان لکنت از اصول تغییر رفتار یا شرطی سازی کنشگر استفاده می کردند پژوهشگران بالینی بر اساس این دیدگاه که لکنت یک واکنش آموخته شده است و قاعدتا باید با اصول یادگیری پاسخ دهد به جای تغییر علامت شروع به تجربه نوعی برنامه درمانی مبتی بر ارتقاء روانی گفتار و فرونشانی لکنت نمودند شگردهای درمانی که این افراد به کار می بردند عموما روشهای جدیدی نبودند بلکه این روشها اساسا به قرنهای هجده و نوزده  و اوایل دهه بیست تعلق داشت از جمله این شگردها می توان از این موارد نام برد

کاهش سرعت گفتار

کشیده گویی

اصلاح تنفس

پوش شنیداری با استفاده از نویز

به کار گیری زنجیره های ریتمیک

با این همه نو آوری این افراد در این جا بود که آنها لکنت را یک رفتار وابسته تقویت شده می دانستند و معتقد بودند که این رفتار از قواعد تطابق ، خاموشی ، تنبیه و پاداش تبعیت می کند و می توان پاسخهای متفاوتی را جایگزین آن نمود در عرض چند ده سال گذشته بسیاری از شگردهای درمانی قدیمی که قبلا طرد و یا کنار گذاشته شده بود بار دیگر به عنوان شگردهای درمانی عرضه شدند شگردهای درمانی مورد استفاده گفتار درمانان اغلب توسط نظریه پردازان مختلفی به کا ر برده می شود و در واقع می توان گفت ناشی از این فلسفه است که روش موثر را به کار ببر و توجیه آن را به بعد موکول کن

به عقیده بسیاری از متخصصین ما باید نظریه هارا کنار گذاشته و صرفا به ابداع شگردهای درمانی موثر و کارآمد بیندیشیم این کار به رفع سر خوردگی های همیشگی ما در زمینه درمان افراد لکنتی کمک بسیاری می کند

تغییر علامت و تقویت روانی گفتار از بحثهای جاری و همیشگی ما متخصصین می باشد 

پیش از پیدایش انواع برنامه های لکنت درمانی که بر اساس نظریه یادگیری پی ریزی شده بودند به طور کلی درمان افراد لکنتی حول و حوش یکی از موارد زیر دور می زد

یادگیری چگونگی کنترل لکنت

یاد گیری هم زیستی با لکنت

به این روشهای درمانی برچسبهای گوناگونی زده شده بود نظیر 

علامت درمانی

روان درمانی علامتی

مکتب درمانی روان لکنت کردن  

بسیاری از متخصصین پیرو مکتب روان لکنت کردن روی تقویت روانی گفتار نیز کار می کنند و از بسیاری از رویکردهای درمانی پیروان این مکتب بهره می جویند

هر نوع درمانی در واقع نوعی تغییر رفتار محسوب می شود . هر گونه روند تغییر رفتاری را می توان نوعی شرطی سازی کنشگر دانست و نیز می توان آن را به مراحل جزئی تری تقسیم نمود که این مراحل سیر پیش رونده دارد

 

توضیح در مورد انواع اصطلاحات رایج در مورد لکنت و لکنت شکن و دستگاههای لکنت شکن در سراسر دنیا

  (AAF) اصطلاحی است برای شرایطی که سیگنالهای

گفتاری به صورت الکترونیکی تغییر پیدا می کنند و در نتیجه گویندگان صدای خودشان را به صورت

متفاوتی از حالت طبیعی می شنوند.

شکلهای معمولی که برای تغییر سیگنالهای گفتاری به کار می روند عبارتند از :

1)      ماسک شنیداری : MAF

2)      تاخیر دربیوفیدبک شنیداری : DAF- PFF-DSA

3)     بیو فیدبک شنیداری به صورت تغییر فرکانس : FAF

در MAF فرد صدای خود را نمی شنود

در DAF فرد صدای خود را با تاخیر ( معمولا 100تا 1000 میلی ثانیه ) می شنود

و در FAF فرد صدای خود را با فرکانسی بالاتر یا  پایین تر از صدای خود (در حدود 1 تا 4/1 اکتاو) (زیرتر یا بم تر) می شنود.

روش MAF به علت عدم استقبال کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ولی DAF  -DSA، FAF و یا ترکیبی از این دو

 بیشتر مورد استفاده واقع می شود. اکثر این ابزارها شامل یک پردازشگر سیگنال ، هدفون و میکروفون داخلی و خارجی

می باشند و تکنولوژی بلوتوث هم نیاز به وجود سیم بین پردازشگر و هدفون را برطرف کرده است.

این دستگاها به صورت قابل حمل ، پشت گوشی و داخل گوشی و... وجود دارند.

لیست سایتهایی که این محصولات را در خارج از ایران ارائه می دهند :

http://www.speecheasy.com/

http://www.casafutura.com/

http://www.voiceamp.net/

http://www.stutteringcontrol.com/

http://www.defstut.com/

http://www.digital-recordings.com/

http://www.kayeelemetrics.com/

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه گفتار توان گستر می باشد
Powered by Hezareh Novin